Powrót gotówki do banków

banki zabiegają o klientówJeszcze nie tak dawno banki zachęcały do korzystania z nowoczesnych form ich usług. Zakładanie kont internetowych i obsługa przez Internet była priorytetem dla każdego banku, dziś znów starają się nakłonić klientów do przynoszenia gotówki do oddziałów.

Wartość rynkowa banków wciąż spada, a branża finansowa obawia się kryzysu sprzed 3 lat. Istnieje ryzyko, że banki znów nie będą pożyczały sobie nawzajem pieniędzy, udzielanie kredytów klientom zostanie ograniczone, a obieg pieniądza w obiegu zostanie zachwiany.

Banki w Polsce nie są narażone na tak wysokie ryzyko jednak już teraz starają się pozyskać klientów z gotówką. Obecnie najlepszym pomysłem jest ponowne zachęcenie ludzi, by zaczęli płacić rachunki w oddziale banku, do niedawna za taką usługę trzeba było zapłacić niemałą prowizję. Dziś to już przeszłość. Pierwszym bankiem jaki zaczął zachęcać nie tylko swoich klientów, ale i innych banków do płacenia u siebie rachunków bez prowizji. W efekcie 80 % osób opłacających faktury w oddziałach Alior Banku jest jego klientami, reszta nie posiada rachunku w tym banku.

Bankiem, który wzoruje się na Aliorze jest Bank BGŻ, a kilka kolejnych banków poważnie zastanawia się nad taka usługą.

Banki będą musiały zabiegać o klienta na wszelkie sposoby. Skomplikowana obsługa transakcji gotówkowych będzie musiała wrócić do łask. Internetowa obsługa klienta była o wiele łatwiejsza i tańsza w obsłudze, jednak nie każdy może lub chce dokonywać w ten sposób transakcji.

Oddziały banków są puste. Tak naprawdę zapotrzebowanie na nowe placówki było mniejsze niż ich powstało. W efekcie na prawie każdym rogu w dużym mieście można spotkać nudzących się bankowców w nowiutkich palcówkach, które trzeba będzie pozamykać.

Pozyskiwanie nowych klientów

Około 30% polskiego społeczeństwa nie ma konta w banku, karty czy nigdy nie korzystała z kredytu bankowego. Tacy ludzie nie potrzebują nowych rozwiązań, dlatego banki chcą im zaproponować możliwość, według nich łatwego przeprowadzenia transakcji, czyli zapłacić w banku rachunek, a nie załóż konto i płać przez Internet.

Klient posiadający rachunek w banku częściej przychodzi do jego oddziału opłacać faktury niż na pocztę. Duży odsetek takich osób zaciągał i spłacał regularnie kredyt w takim banku, dlatego już teraz Alior i za nim inne banki starają się pozyskać i utrzymać klientów wysoką jakością obsługi, zachęcić gadżetem czy zaproponować usługę za darmo.

Be Sociable, Share!