Promocje i reklamy a liczba ROR-ów

Na tle Europy Zachodniej, jeśli chodzi o ubankowienie społeczeństwa Polska wciąż wypada blado. Nie pomagają namowy gwiazd telewizji czy liczne promocje kont bankowych.konto osobiste

Konto osobiste jest podstawowym produktem bankowym, które pozwala bankom nawiązać pierwszy kontakt z klientem, budować lojalność klienta oraz zarabiać na nim. Jeśli bank posiada odpowiednią ofertę łatwo może zachęcić posiadacza zwykłego ROR- u do aktywnego z niego korzystania, ale i do skorzystania z innych produktów, jak kredyt gotówkowy, program systematycznego oszczędzania czy jednostki TFI.

Liczba kont osobistych świadczy w pewnym sensie o prestiżu i popularności instytucji bankowych, dlatego nieprzerwanie banki zachęcają do zakładania ROR- u.

Do najczęstszych sposobów pozyskania nowych klientów jest m.in.:

  • zwrot części wydatków za transakcje wykonywane kartą lub za pomocą przelewów,
  • premia za otwarcie rachunku bądź jego polecenie,
  • cross-selling, czyli skorzystanie z kilku produktów banku w celu otrzymania korzyści za transakcję wiązaną,
  • wysokie oprocentowanie.

Wiele banków decyduje się na reklamę swoich produktów poprzez znane osobistości ze świata show-biznesu czy sportu, w tym przypadku pozyskanie jednego klienta może kosztować nawet kilkaset złotych i nie zawsze może liczyc na ich zwrot.

W Banku BZ WBK do reklamy swoich produktów zatrudniono m.in. Gerarda Depardieu, Antonio Banderasa, a ostatnimi czasy znanego Strażnika Teksasu, czyli Chucka Norrisa. W ostatnim roku z BZ WBK otworzono 170 tys. kont osobistych, jednak do końca czerwca 2011 roku ubyło ich 55 tys.

Szymon Majewski w PKO BP zachęcił do założenia „Konta za Zero” 220 tys. osób, zmniejszyła się również liczba konsumentów opuszczających bank. Mimo wszystko na półrocze bank zanotował ujemne saldo rachunków. W Kredyt Banku, dzięki reklamie z Wojciechem Mannem i Krzysztofem Materną założono blisko 27 tys. nowych rachunków.

Justyna Kowalczyk zachęciła do założenia ok. 200 tys. rachunków osobistych, natomiast Millennium Bank bez pomocy żadnej gwiazdy uruchomił 134 tys. „Dobrych Kont”.

Na czele posiadania kont osobistych niezmiennie jest PKO BP, następnie Pekao SA oraz mBank.

Konto osobiste w Polsce

Na jednego dorosłego Polaka przypada 0,9 rachunku osobistego, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w 2009 roku aż 22,8% Polaków nie ma konta w banku. Największy odsetek osób bez rachunku bankowego nie ma jedynie wykształcenie podstawowe, a ich dochody wynoszą nie więcej niż 1 600 zł. W przypadku bezrobotnych, połowa nie posiada kont w banku.

Czytaj też:

Be Sociable, Share!