Karta płatnicza zostanie zastąpiona przez smartfony?

Z dnia na dzień powiększa się grono użytkowników smartfonów, czyli przenośnych urządzeń elektronicznych łączących w sobie funkcje telefonu oraz komputera. Wśród najważniejszych zalet tego typu gadżetów wymienia się ich uniwersalność oraz mnogość zastosowań. Niewykluczone, że w najbliższym czasie smartfony zaczną pełnić znaczącą rolę w szeroko rozumianym krajowym systemie płatniczym.

smartfony zamiast kart płatniczychW Polsce zdecydowana większość transakcji wciąż przeprowadzana jest z wykorzystaniem tradycyjnej gotówki oraz plastikowych kart płatniczych. Na horyzoncie pojawia się jednak nowatorskie rozwiązanie, które może przynieść wymierne korzyści zarówno klientom, jak i sprzedającym.

Smartfon pozwala kupować

W szerszej perspektywie wspomniane smartfony oraz inne urządzenia o podobnej charakterystyce (zaawansowane technologicznie telefony komórkowe oraz tablety) mogą zmienić sposób, w jaki przeprowadzamy rutynowe, codzienne transakcje, takie jak zakupy w sklepie spożywczym, uiszczanie opłat za rachunek czy też regulowanie należności za pobyt na parkingu. Korzystanie ze smartfonów wyposażonych w specjalistyczne aplikacje oraz stały dostęp do internetu lub sieci komórkowych może znacząco przyczynić się do usprawnienia i przyśpieszenia tych procesów. Jest to swoisty kompromis pomiędzy szybkością, wygodą a bezpieczeństwem dokonywanych transakcji.

Osoba posługująca się smartfonem jest zwolniona z obowiązku noszenia zarówno gotówki jak i kart płatniczych, przy sobie musi mieć tylko i wyłącznie telefon, który jest już niemalże niezbędny w codziennej egzystencji. Odpowiednio skonfigurowane i przygotowane urządzenie już dziś może zastąpić tradycyjny portfel, z którym nie rozstaje się zdecydowana większość Polaków.

Smartfon pozwala sprzedawać

Swoista ekspansja smartfonów może być również zjawiskiem korzystnym dla sprzedawców, którzy nie muszą już polegać tylko i wyłącznie na tradycyjnych kasach fiskalnych i terminalach do przyjmowania popularnych kart płatniczych. Korzystanie z odpowiednio doposażonego smartfona (lub innego urządzenia tego typu) pozwala sprzedawcy na przełamanie wszelkich barier i zrezygnowanie z tradycyjnego, stałego stanowiska pracy – osoba zajmująca się sprzedażą nie jest już przywiązana do jednego miejsca, może ona swobodnie przemieszczać się po terenie całego sklepu, co może przyśpieszyć sprzedaż i zlikwidować problem długich kolejek przed kasami. Dzięki prostym i stosunkowo tanim pakietom składającym się z czytnika kart płatniczych podłączanego do smartfona oraz aplikacji zmieniającej urządzenie w terminal takie rozwiązanie jest dostępne również dla przedsiębiorstw działających na mniejszą skalę, a nawet dla prywatnych osób zajmujących się prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jakie jest ryzyko?

Ekspansja smartfonów budzi zrozumiałe obawy zarówno wśród ludzi starszych jak i tych nie zaznajomionych z najnowszymi technologiami i technicznymi nowinkami. Operatorzy płatności mobilnych i firmy z nimi powiązane nieustannie pracują jednak nad nowymi zabezpieczeniami, które sprawdzają się w codziennej praktyce i skutecznie chronią użytkowników przed błędami systemów czy też problemami związanymi z samymi urządzeniami. Kradzież smartfonu również nie jest równoznaczna z bankructwem okradzionego użytkownika – każda transakcja tego typu potwierdzana jest specjalnym PIN-em lub hasłem, które pozostanie tajemnicą dla potencjalnego złodzieja.

Polska a płacenie smartfonem

Latem w Polsce w sprzedaży pojawią się pierwsze smartfony, które na kartach SIM będą miały zapisane informacje, jakie znajdują się w chipie tradycyjnej karty płatniczej. Przygotowanym specjalnie na Igrzyska Olimpijskie w Londynie Samsungiem Galaxy S III będą mogli posługiwać się uprzywilejowani klienci grupy VISA, ale z czasem usługa ta powinna zwiększyć swój zakres. Nad innymi projektami związanymi z m-płatnościami pracują również BZ WBK wraz z Polkomtelem oraz Mastercard.

Czytaj też:

Be Sociable, Share!